Veronica Roth / Uyumsuz Üzerine + Bol Bol Alıntı + Fan Çalışmaları

UYUMSUZ
Özgün Adı: Divergent
Yazarı: Veronica Roth
Yayınevi: Artemis Yayınları
Sayfa Sayısı: 504
Goodreads Puanı: 4,30
Arka Kapak Yazısı: 
"Beatrice Prior'ın Chicago'suna toplum, her biri belli bir erdemi yaşatmaya adanmış be
ş topluluğa bölünmüş durumda. Dürüstlük, Fedakarlık, Cesurluk, Dostluk ve Bilgelik. Her yıl, belli bir günde bütün on altı yaşındakiler, hayatlarının geri kalanında birlikte yaşayacakları grubu seçmek zorunda. Beatrice, hem ailesiyle kalmak, hem de kendi benliğini bulmak istiyor ama ikisini birden seçemez. Bu nedenle kendisi dahil, herkesi şaşırtan bir seçim yapıyor.
Genç yazar Veronica Roth heyecanlı seçimle, kalp kıran ihanetler, kan donduran sonuçlar ve beklenmedik aşklarla dolu karanlık bir geleceği anlatan gerilim serisinin ilk kitabıyla edebiyat sahnesine çıkıyor!"
***
Herkese yeniden merhaba! Bugün sizlerle benim en sevdiğim serilerden biri olan Uyumsuz yorumumu paylaşacağım! Aslında bu diğer kitap yorumlarımdan biraz daha farklı olacak diyebilirim -başlıktan da anladığınız üzere. Çünkü Uyumsuz benim için sade bir kitap yorumuyla bırakmak istemediğim bir kitap. Karakterlerin fazlasıyla derin olduğunu üzerinde çokça düşünülmesi ve konuşulması gerektiğini düşündüğüm bir seri. Neyse, hemen yazıya geçelim çünkü zaten fazlasıyla uzun olacağını düşünmekteyim. Ayrıca, seriyi daha okumamış olanlar için asla ağır bir spoiler olmadığını söyleyebilirim; zaten ilk kitapla ilgili alabileceğiniz pek fazla büyük spoiler yok, son kitap olan Yandaş'ın yorumlarını dikkatle okumanızı öneririm!
Çok azına sahipsek ve her şeyin azıyla yetinirsek herkes eşit olur ve kimse kimseyi kıskanmaz.
Uyumsuz serisini geçen sene tam da bu zamanlarda okumuştum. Hatta en hızlı okuduğum seri diyebilirim; üç kitabı üç günde bitirmiştim. Ama geçenlerde ilk filmi televizyonda izleyince bu seriyi ne kadar sevdiğimi ve bazı detayları hatırlayamadığımı fark ettim. En kısa zamanda seriyi tekrar okumam gerek, diye düşündüm. Aslında planım serinin üç kitabını bir yazıda toparlayıp yorumlamaktı ama daha Uyumsuz'u okurken böyle bir şey yapamayacağımı fark ettim çünkü söylemek istediğim çok fazla şey var.
Öncelikle Uyumsuz'un konusunda bahsetmek istiyorum ama çoğunuzun kitabı okuduğunuzu veya filmi izlediğinizi yani konuya hakim olduğunuzu düşünmekteyim.
Babam, gücü elinde tutmak isteyenlerin, hep kaybetme korkusuyla yaşadığını söyler. Onun için gücümüzü, gücü istemeyenlere vermemiz gerektiğini iddia eder. 
Uyumsuz'da bizi bir topluluk düzeni bekliyor. Toplum, 5 topluluğa bölünmüş durumda. Bilgelik, Cesurluk, Dostluk, Dürüstlük ve Fedakarlık. On altı yaşına gelen herkes bir simülasyona girip yatkın olduğu topluluğu öğreniyor ve bundan sonra ait olacağı topluluğu seçiyor. Ana karakterimiz Beatrice ise Fedakarlık'ta doğmuş birisi ve on altı yaşına gelmiş durumda yani seçim yapması gerekecek. Fedakarlık'ta kalıp ailesini terk etmek de istemiyor ama yaşamını Fedakarlık'ta bir fedakar olarak geçiremeyeceğini de biliyor. Sınav sonucu ise belirsiz çıkıyor ve bu onun içinde bulunduğu durumu daha da zor bir hale getiriyor. Belirsiz çıkan sınav sonucu karşısında ise -hayranlık duyduğu- Cesurluk topluluğunu seçiyor. Bizler de 500 sayfa boyunca Beatrice'in değişimini ve Cesurluk aday sürecini okuyoruz.
İlk olarak söylemek istediğim şey bu kitabı çok fazla sevdiğim! Kitabın içindeki güzel sözler, olay örgüsü, karakterler... Her şey mükemmeldi benim için. Her şey olması gereken sıradaydı ve hiçbir olay bulunduğu kısımda saçma durmamıştı diyebilirim. Her şeyin belli bir sırası var ve bu sıra asla monoton bir şekilde değil. Bu da artı bir yöndü. Olaylar doğru sıradaydı ve asla birbirini tekrar edecek şekilde değildi.
Ama burada amaç korkusuz olmak değil. Öyle bir şey mümkün değil. Önemli olan, korkunu kontrol edebilmek ve hakkından gelebilmek.
Şimdi kitapta keskin çizgilerle ayrılmış 5 topluluk olduğu için, bu toplulukların öğretileri var. İlk kitapta fazla sayıda Fedakarlık ve Cesurluk öğretileri/sözleri okuma şansımız vardı. Ve bu sözler fazlasıyla ilham verici ve düşündürücüydü. Belki de kitabı bu kadar güzel yapan şey bu sözlerdi. Yanlış hatırlamıyorsam diğer kitaplarda diğer toplulukların öğretilerine de yer veriliyordu. 
Gelelim karakterlere. Ben kitaptaki Tris'i, filmdekinden binlerce kat fazla seviyorum. Çünkü kitaptaki Tris, fazlasıyla mantıklı, kendine güvenen ve kelimenin tam anlamıyla bir Cesur! Filmdeki Tris'te ise bu söylediklerimi fazla görememiştim. Ve zaten filmleri sevmememin en büyük sebebi de bu. Özellikle Kuralsız filmdeki Tris'ten ölesiye nefret ettim. Neyse, kitaptaki Tris Cesur olmak isteyen Fedakarlıkta doğmuş bir Uyumsuz. Cesurluk'a ayak uydurmaya çalışıyor ve bana göre bunda fazlasıyla başarılı. Oldukça mantıklı bir karakter ki Tris'i sevmemdeki en büyük etken buydu. Tris'in Cesurluk'a ayak uydurabilmesinin en büyük sebebi hiç kuşkusuz Fedakarlıkta doğmuş olması. Doğduğundan beri annesi ve babası tarafından Fedakarlık öğretileriyle büyütülmüş olması pek fazla istemese de onu özverili birisi haline getiriyor ve Cesurluk'ta bu şekilde ayakta kalabiliyor.
Gelelim kitabın bir diğer ana karakteri olan Dört'e! Dört, Tris'in ve diğer transfer adayların adaylık sürecindeki eğitmeni. Dört hakkında pek fazla konuşmak istemiyorum çünkü zaten Dört hakkında bir yan kitap var. O kitap yorumumda Dört'ten fazlasıyla bahsedeceğim. Ama şunu söylemek istiyorum ki Dört, okuduğum en harika erkek karakterlerden birisi. Hayran çalışmalarında ayrı harika, filmlerde Dört'ü oynayan Theo James ise ayrı harika!
Gözü pekliğin, olağan eylemlerin ve ötekilerin haklarını savunmayı amaçlayan cesarete inanırız. (Cesurluk manifestosundan.)
Uyumsuz'da ana karakterlerden katlarca fazla sevebileceğiniz yan karakterler var. Kısaca onlardan da bahsetmek istiyorum. Öncelikle benim en favorim, gönlümün efendisi, Uriah! Uriah, Cesurluk'ta doğmuş ve kendi topluluğu olarak da Cesurluk'u seçmiş birisi -nasıl seçmesin? Uriah, tam bir Cesur. Yani Cesurluk'un deli dolu ve maceracı ruhunu ve değişik eğlence anlayışlarını okuyucuya çok güzel bir şekilde yansıtıyor. Hatta, diğer Cesurluk'ta doğan adaylardan biri olan Marlene'in başına koyduğu keke ateş ettiği bir sahne vardı ki... Gülmeden duramamıştım ve zaten Uriah ve Marlene'i birbirlerine çok yakıştırıyorum!
Selam, dünyanın en tatlı fanartı

Bahsetmek istediğim bir diğer yan karakter ise Eric! Eric, Cesurluk liderlerinden birisi. Ayrıca adaylık sürecinde de fazlasıyla bulunuyor. Eric, kitabın kötülerinden denebilir. Ama eğer kötü karakterlerden biraz olsun hoşlanıyorsanız, onları seviyorsanız Eric'i seversiniz.
Kitabın bir diğer kötü karakteri ise Jeanine Matthews, Bilgelik lideri. Kitapta okuyacağınız bütün aksiyonun başı Jeanine! Eric'ten daha kötü bir karakter. Eğer filmi izlemeden, daha doğrusu film castını bilmeden kitabı okusaydın Jeanine'den nefret edeceğimi biliyorum. Ama Jeanine Matthews'u Kate Winslet canlandırıyor ve ben Kate'i çok fazla seven birisiyim. Filmde de Jeanine'i o kadar harika canlandırmıştı ki Jeanine'den nefret edememiştim.
Sonuç olarak, bu seri benim en sevdiğim serilerden birisi. Olay örgüsü, yaratılan dünya, karakterler, kurgunun işlenişi... Her şeyiyle benim için mükemmel. Sadece filmlerden ölesiye nefret ediyorum. Bu mükemmel kurguyu çok güzel heba ediyorlar, tebrikler. 
Bu noktaya gelene kadar yaptıklarım için affedilecek miyim?
Bilmiyorum. Bilemiyorum.
Lütfen. 
Kuralsız, Yandaş ve Dört'ün yorumları en kısa zamanda gelecek. Şu anda dayanamadığım için Dört'ü okuyorum, aslında Kuralsız'ı okumam gerekirdi. En kısa zamanda seriyi bitirip yorumlarını yazacağım, zaten serinin yorumlarını yazmak için fazlasıyla heyecanlıyım.
Umarım yazımı beğenmiş ve keyifle okumuşsunuzdur. Uyumsuz serisini okudunuz mu? Seri hakkında neler düşünüyorsunuz, benim kadar seviyor musunuz? Yorum bırakırsanız çok sevinirim! Başka bir yazıda görüşmek üzere!

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dikenler ve Güller Sarayı & Sis ve Öfke Sarayı / Sarah J. Maas Kitap Yorumum

Gümüş Alevler Sarayı | Sarah J. Maas Kitap Yorumum

1984 / George Orwell Kitap Yorumum + Çokça Alıntı