Muhteşem Gatsby / F. Scott Fitzgerald Kitap Yorumum

MUHTEŞEM GATSBY

Özgün Adı: The Great Gatsby
Yazar: F. Scott Fitzgerald
Yayınevi: İthaki Yayınları
GoodReads Puanı: 3.9
Sayfa Sayısı: 198
Arka Kapak Yazısı:
"Jay Gatsby, dışarıdan göründüğü kadarıyla her şeye sahip bir beyefendidir. Anca en çok istediği şey uzanamayacağı bir yerde durmaktadır. Malikanesinde verdiği şatafatlı partilerin sonu gelmez ve onun şöhretini aşan bu eğlencelere herkes davetlidir. Yine de Gatsby, onca kalabalık arasında yalnız kalmaya, bir bilinmez olmaya, izlemeye ve beklemeye devam eder.
Bu gizemli ve sessiz görüntüsünün altındaki tutku dolu sırlar ise yavaş yavaş ortaya çıkar: beş sene önce yaşanan tek bir ana olan saplantısı, Daisy Buchanan'a olan aşkı ve elde etmek istediğine ulaşmak için kendini baştan yaratması...
Umut etmekten vazgeçmeyen Gatsby, okurları da karşı kıyıda yanıp sönen yeşil ışığa inanmaya davet ediyor..."

***

Herkese yeniden merhaba! Bugün sizlerle oldukça popüler ve bir o kadar da klasik diye niteleyebileceğim bir kitap olan Muhteşem Gatsby hakkında konuşacağız.

Muhteşem Gatsby'i ya kitap raflarında ya da film arşivlerinde mutlaka görmüşsünüzdür. Filmi de en az kitap kadar popüler. Büyük bir Leonardo DiCaprio hayranı olsam da filmi izlemek için kitabı okumayı bekledim. Kitabı bitirmiş olmama rağmen hala filmi izlemedim çünkü önce kitabı biraz daha sindirmek istiyorum.

Kitaba gelecek olursak: Konudan bahsetmek istemiyorum çünkü bence Muhteşem Gatsby'de önemli olan konu değil, işleniş biçimi, karakterler ve o Amerikan Rüyasını anlatmasıydı. Ama şunu söyleyebilirim ki bence kesinlikle bir aşk romanı değildi. Çünkü Daisy'i aşık olabilecek bir kadın olarak göremiyorum. Daisy'e olan nefretimi de bu cümleyle özetlediğimi umuyorum, eğer bu nefretten bahsedersem kitap hakkında konuşmaya vaktimiz kalmaz.

Muhteşem Gatsby'i okurken ne beklemem konusunda en ufak bir fikrim yoktu açıkçası. Önemli bir roman olduğunu ve Fitzgerald'ın sevdiğim yazarlardan Haruki Murakami'yi etkileyen bir yazar olduğunu biliyordum. Ama romanda ne bulacağımı, bitirdiğimde beni iyi mi hissettirecek yoksa şaşırtacak mı bilmiyordum. Okuduğum kitaplarda, üçüncü, dördüncü bölümden sonra az çok finalin beni sarsıp sarsmayacağını öngörebiliyordum. Ama Muhteşem Gatsby'de bunu kitabın son bölümüne gelene kadar da tam olarak çözemedim ne yazık ki. Bunu çok da büyük bir sorun, kitaptan soğuma sebebi olarak görmüyorum. Kitabı sevmemin bir sebebi de aslında beklentisiz bir şekilde okumamdı.

Yukarıda anlatmaya çalıştığım kitabın ana fikrini, son sayfalara kadar anlayamamamla bağlantılı olarak söylemek istediğim başka şeyler de var. Bence Muhteşem Gatsby biraz kapalı anlatıma sahip bir kitaptı. Satır aralarını okumak önemliydi, bazı referansları, göndermeleri daha okurken anladığınızda kitabı zevkle okuyabilirdiniz. Benim okuma sürecim bu şekilde işlemedi. Bazı yerleri internetteki yorumları okuyarak 'Tamam, bu da böyledi.' diyerek geçtim. Ama dediğim gibi bu tamamen benim henüz yetkin bir okur olmamala alakalıydı bence. Muhteşem Gatsby'i bu yüzden de mutlaka tekrar okuyacağım.

Bahsetmem gereken en önemli şey ise kitabı İthaki baskısından okumamanızı tavsiye etmek olacak. Çünkü bir sürü yerde anlatım bozuklulukları, eksik cümle ögeleri ve başka insanların alıntılarına baktığımda anladığım çok farklı bir çevirisi vardı. Bir yerde de kitaba aşık olmamamın sebebini çeviriye de bağlıyorum. Bu yüzden bir süre sonra kitabı ya çevirisinden daha emin olduğum bir yayından ya da direkt orijinal dilinde okuyacağım. Çünkü bu kitabı sevmeyi ve favorilerime almayı çok istiyordum.

Kitabın son iki-üç bölümünün ise gözümde diğer bütün olumsuzlukları sildiğini söylemem gerek. Anlatılamak istenen her duyguyu anladığım ve kalbimde hissedebildiğim için kitapta en zevk alarak okuduğum kısımlardı; anlatılan o kadar da zevk verici olmasa da. Zaten çoğu okumam aynı bu şekilde oluyor. Kitaba çok fazla bağlanamıyor ya da sevmiyorum ama sonunda tam kalbime dokunan şeyler oluyor ve kitaba bir anda beş yıldız verecek hale geliyorum. Bir kitaptan nefret etmekten binlerce kat daha iyi tabii ki bu durum.

Özetlemem gerekirse: Bence Muhteşem Gatsby'e, İthaki dışında bir yayıneviyle bir şans verin. Ama öncesinde klasik ya da ağır kitaplar okumaya alışık olduğunuzdan emin olun. Bu şekilde kitabı sevebileceğinizden, Jay Gatsby'nin hikayesinin size dokunabileceğinden eminim.

Benimle lütfen Muhteşem Gatsby hakkındaki yorumlarınızı paylaşın. Okuduğunuz yayınevinin çevirisinden memnun kalıp kalmadığınızı merak ediyorum. Hatta benim gibi İthaki'den okuyanlar varsa çeviri hakkında konuşmayı çok isterim. Okuduğunuz için teşekkür ederim. Başka bir yazıda görüşmek üzere!

Puanım: 4/5!

"Gatsby yeşil ışığa, her geçen yıl bizden uzaklaşan o heyecan verici geleceğe inanmıştı. O gelecek kaçtı bizim elimizden; fakat bunun bir önemi yok, yarın daha hızlı koşacağız, kollarımızı daha uzağa uzatacağız..."

Yorumlar

  1. Sizce bu siteyi satın alsam e ticarette kitap satışında başarılı olabilir miyim ?

    https://www.opencartopencart.com/opencart-kitap-ve-kitapci-temasi

    YanıtlaSil
  2. İthaki Yayınları'nı başarılı bulurdum ama demek ki bu kitaba özenmemişler. Bende İş Bankası Yayınları var. Oradan okuyacağım.

    Kitaba beklentisiz başlamak en güzeli. Bu kitapla ilgili genellikle hayal kırıklığına uğranıldığını duyuyorum. Klasik olunca, filmi çekilecek kadar önemli bir kitap olunca insanların beklentisi yükseliyor. Ben beklentilerimi sıfırlayıp okumaya çalışacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beklentiyi sıfırlayıp okuduğunuzda bence seveceğiniz bir kitap olur. Beklentiyi yüksek tutup okunacak kadar da sürprizli bir kitap değil. Keyifli okumalar :)

      Sil
  3. merhaba

    güz okuma şenliği sonuçlarını mail atabilirmisin

    info@nilgunkomar.com

    sevgiler ♥

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dikenler ve Güller Sarayı & Sis ve Öfke Sarayı / Sarah J. Maas Kitap Yorumum

Gümüş Alevler Sarayı | Sarah J. Maas Kitap Yorumum

1984 / George Orwell Kitap Yorumum + Çokça Alıntı