Gurur ve Önyargı / Jane Austen Kitap Yorumum


Herkese yeniden merhaba! Bugün, belki de tüm dünyada severek okunan oldukça bilindik bir klasiğin yorumuyla sizlerleyim. Kitabımız Gurur ve Önyargı!

Gurur ve Önyargı, bir aşk kitabıydı. Aslında tamamen aşk da diyemem. Duygularla ilgili bir kitaptı evet ama bundan ziyade dönemin şartlarına, farklı sınıflarda bulunan insanlara, sınıf farklılığına ve bunların evliliğe olan etkilerine de değiniyordu. Tabii asıl göze çarpan kısım Elizabeth Bennet ve Mr. Darcy'nin aşkıydı.

Karakterleri sevdim diyemem. Elizabeth'i en başlarda sevmiş olsam da bir yerden sonra (Mr. Darcy'de etkilenmeye başladıktan sonra) sinir olmaya başladım. Mr. Darcy ise nötr olduğum bir karakterdi. Kendisinin diğer insanlara itici gelen özelliklerinin sebebini anlayabiliyordum bu yüzden de kendisinden çok nefret edememdim. Ama insanların Mr. Darcy'e ölüp bitmesine de pek anlam veremedim. En çok sevdiğim karakter Mr. Bennet oldu. Onun ailesine, özellikle karısına, karşı olan eleştirel bakış açısına bayıldım. Yazarın toplumu Mr. Bennet aracılığıyla eleştirmiş olduğu bariz bir gerçek. Mr. Bennet'ı sevmem de bundan çünkü olaylara ve ailesindeki kadınların tavırlarına, bizim günümüzde baktığımız pencereden bakıyordu çoğu zaman. Bennet'ların diğer bir kızı olan Jane'i de sevdim. Ancak geri kalan Bennet'ları hiç sevmedim özellikle Mrs. Bennet'ı.

Gurur ve Önyargı benim sıfır beklentiyle okuduğum bir kitaptı. Çünkü Goodreads'te gördüğüme göre iki sene önce okumaya çalışıp yüzüncü sayfada bırakmıştım. O zamanlar gerçekten okurken çok sıkıldığımı hatırlıyorum. Bu yüzden tekrar okumaya başladığımda muhtemelen beğenmeyeceksin diye kendime hatırlatarak okudum. Beklentimi çok yükseltmedim. Tek beklentim kitabı okuduğum birkaç günü keyifli geçirebilmekti. İyi ki de böyle yapmışım. Çok fazla klasik okuduğumu iddia etmiyorum ama şu ana kadar okuduklarım içinde beğenmediklerim arasında yerini aldı Gurur ve Önyargı.

Beğenmeme sebeplerime gelecek olursak: Birinci sırada kesinlikle aslında sade olan konunun ve dilin, oldukça dallanıp budaklanmasıydı. Bunu çoğu kitapta güzel bir şey olarak söylesem de Gurur ve Önyargı'da bu kötü bir etkendi kesinlikle. Çünkü yazar bir sürü yan hikaye kurarak ana temadan çok uzaklaştı gibi hissettim. O bölümleri okurken de sıkıldım. İkinci sebebim ise, yazarın her şeyi çok uzatmasıydı ki bu aslında ilk sebebimle iç içe sayılabilir. Ama burda söylemek istediğim özellikle karakterlerin konuşurken basitçe ifade edilecek şeyleri çok fazla süslemesi ve anlatımın yalınlıktan uzaklaşmasıydı. Bunu dönemin konuşma tarzına elbette bağlayabiliriz ama başka kitaplarda bu kadar rahatsız edici olmadığı için Gurur ve Önyargı'da benim sevmediğim taraflar listesine girdi.

Gurur ve Önyargı'yı okuduğum için elbette pişman değilim. Nefret ettiğim bir kitap olmadı. Daha erken okuyabilirmişim sadece bunun için biraz pişmanlık duyuyorum. Okurken keyifli zaman geçirdim ve kısa süre içinde bitirdim. Jane Austen ile sonunda tanıştığım için de çok mutluyum. Kısa zaman içinde, diğer kitaplarını da alıp okuyacağım. Dili yorucu olmadığı için kışın derslerle boğuşurken bana güzel bir dinlenme sağlayacak.

Gurur ve Önyargı'nın oldukça meşhur filmini de en kısa zamanda izlemek istiyorum. Fragmanına baktığımda güzel bir adaptasyon olduğunu görebiliyorum. Oyuncu seçimleri çok başarılı görünüyordu.

Eminim ki çoğunuz bu kitabı okumuşsunuzdur. Ancak hala benim gibi okumakta geciktiyseniz bence daha fazla geciktirmeyin. Oldukça rahat okuyabileceğiniz, beğenebileceğiniz, yer yer eğlenceli, bazen duygusal sayılabilecek konuşmaların geçtiği keyifli bir kitaptı.

Gurur ve Önyargı ile ilgili yorumlarınızı yazarsanız çok sevinirim. Siz çok beğenen tarafta mısınız yoksa daha nötr duranlardan mı? Çünkü biliyorum Gurur ve Önyargı'yı sevmeyen neredeyse yok :) Başka bir yazıda görüşmek üzere!

Puanım: 3/5!

***

-Görüşlerini hiç değiştirmeyenlerin ilk başta doğru yargıya varmaları bilhassa zorunludur. 

- Hata yapma ya da başkalarını mutsuz etme kastı olmadan da hata yapabilir ve üzüntü verilebilir. Düşüncesizlik, başka insanların duygularına karşı dikkatsizlik, kararsızlık da aynı işi görür.

- Şu bakımdan rahatım, benim açımdan sadece bir hayal hatası oldu ve kendimden başka kimseye zarar vermedi. 

***

Yorumlar

  1. 2-3 yıl olmuştur okuyalı, arkadaşım en sevdiğim kitaplardandır diyerek hediye etmişti.
    Okurken çok keyif almıştım, ayrıntılarda boğulmayı sevdiğimden sanırım, betimlemeler, süslü anlatımlar, olaylar arası geçişler tam benlikti.
    Çok güzel yorumlamışsınız, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayrıntı okumayı çok sevsem de Gurur ve Önyargı’daki pek benlik değildi. Yorumunuz için çok teşekkür ederim :)

      Sil
  2. Uzun zamandır okumayı düşündüğüm bir kitap. Uzun zamandır klasikleri okuyorum. Klasikleri okurken de beğenip beğenmemek benim için çok sorun değil. Klasiklerin özellikle dönemin toplumsal yaşamıma ayna tutan yanını seviyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle daha fazla bekletmemenizi öneririm. Gurur ve Önyargı’nın en iyi yanlarından biri dönem şartlarını, evlilik ve aile tarafından yansıtmasıydı. Umarım seveceğiniz bir kitap olur :)

      Sil
  3. Kitap gerçekten dönemi çook güzel yansıtıyor. Okurken keyif aldığım noktalardan birisiydi. Emma uzun zamandır listemde ama başka kitaplardan sıra gelemedi bir türlü. Hatırlattığın için teşekkür ederim, bir sonraki alışverişimde alacağım mutlaka :) Yorum için teşekkür ederim, iyi bayramlar :)

    YanıtlaSil
  4. Gurur ve Önyargı'yı neredeyse her yıl bir kere okumaya çalışırım, genelde de değişik basımlarını tercih ederim. Yazarın diğer kitapları da çok güzel ama benim en sevdiğim karakteri Elizebeth :)) Filminin yanında BBC yapımı dizisi de çok güzeldir :)) İyi bayramlar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizisinin övgülerini de duymuştum. Filme de diziye de bakacağım. Güzel olduklarından eminim. Yorum için çok teşekkür ederim, iyi bayramlar :)

      Sil
  5. Ben çok sevenlerdenim :-) Filmini ve dizisini de severim. O uzun cümleler benim hoşuma gidiyor. Birbirlerine sürekli bay ve bayan diye hitap edip siz'li cümleler kurmalarını seviyorum. Kendimi o dönemdeymişim gibi hissediyorum. Tabii kitaplar zevk meselesi. Benim de çok sevilen kitapları okuyup "Bu muymuş? "dediğim ve beğenmediğim kitaplar oldu.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dikenler ve Güller Sarayı & Sis ve Öfke Sarayı / Sarah J. Maas Kitap Yorumum

Gümüş Alevler Sarayı | Sarah J. Maas Kitap Yorumum

1984 / George Orwell Kitap Yorumum + Çokça Alıntı